torsdag 1 oktober 2009

Pokhara igen!

Fem dagars ledighet för Dashain (nepalesernas största högtid) och det var minsann inte bara jag som tillbringade dessa i Pokhara. Nästan varje gång jag gick in på en resturang satt det några bekanta där; UMNare, fd UMNare eller andra bekanta.

Mest träffade jag förstås familjen A, för vi bodde på samma hotell och hade ju faktiskt åkt dit för att träffas. Vi shoppade, åt gott, badade i poolen på Barahi och tog det bara lugnt.




En morgon åkte vi upp på Sarangkot för att titta på utsikten och bergen.


Sarangkot ligger ungefär 500 m högre än sjön, Phewa Tal, men som tur är går det att åka taxi nästan ändå upp. Utsikten är fantastisk och även om vi var lite sena hann vi ta våra bilder innan molnen drog in runt topparna. Efter att ha ätit frukost påbörjade vi vandringen ned mot sjön. Stigen går på den södra sidan av berget och det var mycket varmt i solen och det gick åt mycket vatten, och många pauser. Det var faktiskt nästan lite för varmt för att jag skulle orka "skåda", men några gamar såg jag i alla fall, och ned kom vi så småningom. Väl tillbaka på hotellet var det minst sagt skönt att få duscha!




Även de andra dagarna tog jag tidiga morgonpromenader men bara längs sjökanten. Där fanns sädesärlor, smådopping, smyrnakungsfiskare och en del annat intressant i fågelväg.

Fyra dagar gick alltför fort och igår tog jag bussen tillbaka till Kathmandu. Det var en skumpig resa, för jag fick en plats längst bak i bussen och det gick inte att byta, eftersom bussen var full.

Nu ska jag ägna morgondagen och helgen åt att packa eftersom jag ska skicka mina tunnor till Nepalganj på måndag och resa dit själv på tisdag. Jag flyger dit, det blir inte mer skumpande nu på ett tag.

4 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska färger på tygerna! Syr de upp vad som helst, eller bara nepalesiskt?

    SvaraRadera
  2. De syr vad som helst, fast bäst blir det nog det nepalesiska. Dessa tyger ska bli sariblusar- eller möjligen underkjolar.

    SvaraRadera
  3. Hej Ragnhild! vad roligt att läsa lite på din blogg, och se dina vackra bilder!Mamma tippsa mig. :) Mm, Nepal, landet har en speciell platts också i mitt hjärta!
    Ha det så bra och tahand om dig!
    kram josefin

    SvaraRadera
  4. Till Josefin: Var är du? Långt borta har jag förstått!

    SvaraRadera