måndag 12 oktober 2009

Den första veckan

För en vecka sedan landade jag här i Nepalgunj och sedan dess har det här varit min sovplats. Idag har jag äntligen köpt en madrass som passar till sängbottnen, den som fanns här var cirka 2 dm för smal.


Inte bara sovrummet utan hela lägenheten är ganska sparsamt möblerad! Det är tur att jag har kunnat låna gas och gasspis från gästhuset som ligger en trappa ned.


Den bästa platsen i hela lägenheten är nog den här balkongen. Här sitter jag och äter min frukost och här sitter jag och bara tittar när strömmen förvunnit och det inte finns så mycket annat att göra. Faktum är att det är eett ganska bra ställe för fågelskådning också även om det är mest "tamduvor" man ser.


På kontoret gick fläkten i mitt rum sönder redan första dagen. I fredags kom en elektriker, som egentligen skulle göra något annat, men som också hann titta på min fläkt. Det visade sig att han fick lov att ta med sig själva motorn till verkstaden för att fixa den. När han väl kom tillbaka i måndags trodde nog både han och jag att det snart skulle vara klart , men se det var det inte. Det tog säkert en timme innan allt var klart och jag var under hela timmen rädd att den stackars elektrikern skulle få en stöt och ramla ned från bordet. Han klarade sig dock, som genom ett under får man säga, med tanke på ledningssystemet i huset där kontoret är beläget.

Min närmaste medarbetare här kommer att vara Yagya. Han är också Education Advisor och har mycket erfarenhet från clustret i Mugu. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med honom.

På kontoret finns också Sunita och ibland tycks det mig som om det är hon som håller det hela flytande. Hon har koll på allt och alla.

På eftermiddagarna kommer hennes lille son till kontoret tillsammans med sin "barnflicka". Hon borde egentligen gå i skolan men........


Det har varit väldigt mycket elavbrott den här veckan och då stannar allt av på kontoret. Men att samtala och skratta har ju också sin plats!


Det myckna regnandet de två första dagarna jag var här har ställt till stora problem. Över 60 människor har dött i jordskred eller genom drunkning, särksilt många här i västra Nepal. Stora delar av skörden, som redan var mindre än normalt på grund av monsunens sena ankomst, har förstörts. Den här bilden tog jag när jag gjorde en utflykt häromdagen. Så här ser det ut på många håll!

2 kommentarer:

  1. Låter som att du kommit igång bra. Kul att se många bilder också. Är strömavbrotten fler än i Kathmandu?

    SvaraRadera
  2. Olivia undrar vad det gröna och röd är högst upp på bloggsidan.

    SvaraRadera