måndag 19 oktober 2009

En ren historia

Det finns de som påstår att jag är "punktpedant" och kanske är det så. Jag tillstår i alla fall att jag är rätt envis.

Det finns en sak som jag inte alls tycker om i Nepal och det är alla smutsiga badrum. Man kan ibland nästan känna hur bakterierna klättrar på väggarna och hoppar på den som kommer in för att tvätta sig. Mitt badrum här i Nepalgunj var också tämligen smutsigt när jag kom, alla kakelplattor på golvet var gulaktig och en del var mer än så, de var roströda. Avloppet var riktigt snuskigt och handfatet var inte mycket bättre det.

Handfatet tvättade jag ur ordentligt redan första dagen men golvet tänkte jag att det kanske inte går att göra något åt, vattnet är järnhaltigt uppenbarligen och dessutom bildas det avlagringar så fort vatten står och får dunsta.

Idag när jag tog min morgondusch fick jag för mig att jag trots allt skulle försöka få rent golvet. Det vore väl konstigt om det inte skulle gå? Jag skulle minsann bevisa att nepalesiska badrum inte behöver vara lortiga!

Sagt och gjort, jag gick ut och köpte ett rengöringsmedel och en "stålullskudde", och så satte jag igång. Det gick uppriktigt sagt inget vidare, lite bättre blev det väl, men inte kunde man säga att det blev rent. Nej, kanske var det trots allt omöjligt.

Det var då jag kom att tänka på de citroner, eller snarare lime, kagati på nepali, som jag hade liggande i köket. Jag hade fått dem på köpet när jag köpte vitlök. Tänk om jag skulle ta och försöka med kagati, lite syra kanske skulle lösa upp det hela?

Och kan man tänka sig, det fungerade! Det gick mycket lättare med kagati än med rengöringsmedel! Nu förslog inte de två kagati jag hade särskilt långt så jag var tvungen att gå ut och köpa fler. Jag hann precis köpa 22 st av den närmaste grönsakshandlaren innan han stängde för att ge sig iväg och fira "Bhai tika".

Medan de flesta av Nepals kvinnor och flickor har tillbett och offrat till sina bröder, gett dem "tika" (bhai betyder lillebror), så har alltså jag suttit i bara underkläderna, och knappt det, i badrummet och skrubbat golvet med lime! (Jag har ju för all del ingen bror att tillbe så det var ju detsamma.) Resultatet blev, om inte helt perfekt, så i alla fall betydligt bättre. 20 st lime- och sedan såg det ut så här!

Speciellt stolt är jag över att jag lyckades få bort de förfärliga rostfläckarna under handfatet. Det krävdes mycket gnuggande med stålullskuddar - det gick åt fem sådana. Jag är nöjd, även om den skrovliga ytan i avloppet inte gick att få helt ren.

Väggen behöver också tvättas, det ser jag, men jag orkade helt enkelt inte mer idag. Jag har hållit på i över fyra timmar, effektiv tid.

4 kommentarer:

  1. Jag är imponerad!

    Sune E

    SvaraRadera
  2. Ragnhild - du är verkligen fantastisk! Och nitisk! 4 timmar! Du har nog kallats lite av varje och nu tror jag att vi får kalla dig "Renhild". Kram Anna Z

    SvaraRadera
  3. Wow, är impad. Det där hade jag aldrig haft tålamod till :)

    Hälsningar Åsa B

    SvaraRadera
  4. Wow! Jag är imponerad, R! Förstår att du är nöjd med resultatet!

    SvaraRadera